Welkom op de pagina van de plusklas

Schooljaar 2017 - 2018

Een plusgroep, ook wel een verrijkingsgroep genoemd, is een speciale groep voor kinderen met een grote ontwikkelingsoorsprong en/of hoogbegaafde kinderen. Een klein aantal kinderen uit groep 5 tot en met 8, waarvan wij, in overleg met de ouders, denken dat deze leerlingen hiervoor in aanmerking komen, krijgen de gelegenheid om deel te nemen aan deze groep.


De kinderen uit de groepen 5 en 6 en de kinderen uit de groepen 7 en 8 komen 1x in de 2 weken twee uur samen om aan verschillende uiteenlopende opdrachten te werken. De kinderen werken hier op een andere manier en aan andere opdrachten dan in de klas. We hebben ook extra aandacht voor sociale vaardigheden. We oefenen daarmee en sturen bij waar nodig. Werkprocessen zijn dan vaak nog belangrijker dan het product. Daarnaast krijgen de kinderen extra uitdagende opdrachten om in de klas tijdens het zelfstandig werken mee aan de slag te gaan. Deze opdrachten worden door de groepsleerkrachten verzorgd in samenwerking met de leerkrachten van de plusgroep.

Wie kan de langste afstand maken met dominostenen
De afgelopen 2 weken hebben wij een les gedaan met domino stenen. Elk team kreeg 30 dominostenen en met deze dominostenen moesten we een zo lang mogelijke afstand overbruggen. Al snel kwamen we er achter dat we niet ver kwamen met de dominosteentjes netjes achter elkaar zetten. Wij moesten creatief denken om tot mooie oplossingen en lange afstanden te komen. We hebben gebruik gemaakt van hoogte, van autootjes, van balletjes en daardoor kwamen we op mooie afstanden. …ťn team heeft zelfs 3.80 meter kunnen bereiken.

            
            
           
 

Bomberbot
Er werd enthousiast gewerkt en de komende twee weken werken beide groepen nog een keer met Bomberbot.
Hieronder een impressie van Bomberbot in groep 7/8.

 

 



De afgelopen twee weken zijn groep 5/6 en groep 7/8 bezig geweest met programmeren.
Dit aan de hand van het lesprogramma van Bomberbot.
Hierbij hebben we geleerd een robot besturen/ programmeren. De Robot uit het programma voert exact de opdrachten uit die wij hem geven. Dit hebben wij ervaren door zelf als een robot door de klas te lopen en de route precies uit te voeren zoals de medeleerlingen aan de 'robot' vertellen. Hierbij hebben wij ervaren dat wanneer de robot een verkeerde kant op gaat, dit niet aan de robot ligt, maar aan de opdracht die wij hem geven. Na het oefenen in de klas zijn we achter de computer gedoken en hebben we in het programma de robot bestuurd. Wij moesten hem door een aantal levels helpen. Hoe efficiŽnter de route, des te meer sterren konden er verdiend worden. (minimaal 1 en maximaal 3) Steeds moesten wij op zoek naar de meest korte/ logische route.